Skuteczne zarządzanie bezpieczeństwem jest, obok procesów finansowych, ekonomicznych, kluczowym elementem funkcjonowania państwa na każdym poziomie organizacji. Poza służbami porządku publicznego istotne zadania do wykonania we wskazanym obszarze mają służby specjalne i Siły Zbrojne RP. Należy również mieć na uwadze wiodącą rolę naczelnych
i centralnych organów administracji państwowej oraz szerokie kompetencje wojewodów, a także samorządu terytorialnego, w wymiarze lokalnym,
w odniesieniu do zadań realizowanych w obszarze bezpieczeństwa.
Wydaje się, że wielość czynników, często pozornie odległych zagadnieniowo, wpływających na sferę bezpieczeństwa wewnętrznego zmusza państwo do poszukiwania sposobów działania opartych na naukowych podstawach, dających gwarancję całościowego i trafnego ujęcia problemu, jego skutecznego rozwiązania, przy racjonalnym wykorzystaniu dostępnych zasobów, a także wiedzy i umiejętności stanowiących potencjał danej organizacji – służby, urzędu etc... Zmiany zachodzące w środowisku bezpieczeństwa, nowe wyzwania, rosnące oczekiwania społeczne, kryzysy i inne zmienne wymuszają elastyczne, zorganizowane i w pełni skuteczne reagowanie.
Wobec powyższego niezbędne staje się czerpanie z dorobku naukowego m.in. takiej dyscypliny jak nauka o organizacji i zarządzaniu. Jest to zasadne również ze względu na znaczący wkład nauk wojskowych, czy też sztuki wojennej we współczesne zasady zarządzania przedsiębiorstwem, kierowania zespołami ludzkimi, budowania strategii marketingowych i innych. Dorobek organizacji militarnych w zakresie m.in. planowania, dowodzenia, organizacji, taktyki i strategii prowadzenia działań zbrojnych przyczynił się do rozwoju nowoczesnych metod zarządzania zarówno organizacji biznesowych jak i tych nie nastawionych na zysk. Wagę tego dorobku podkreślał miedzy innymi P.F. Drucker – wybitny myśliciel w dziedzinie zarządzania - wskazując, dla przykładu, że wygrana aliantów w II wojnie światowej była zasługą zarządzania.
Odnosząc się do głównych dokonań nauki o zarządzaniu należy wskazać na klasyczne ujęcie zaproponowane przez H. Fayol’a na początku XX w., który określił pięć czynności kierowniczych – proces zarządzania: planowanie, organizowanie, rozkazywanie, koordynowanie i kontrolowanie[2]. Przez kolejne lata korzystano z podobnego rozumienia tzw. klasycznych funkcji kierowniczych zdefiniowanych ostatecznie jako powiązanie czterech procesów: planowania, organizowania, motywowania (obecnie coraz częściej opisywane jako przewodzenie[3]) i kontrolowania. Planowanie rozumiane jako wyznaczanie celów organizacji, ustalanie strategii, opracowanie hierarchii planów w celu integrowania i koordynowania działania. Organizowanie to określenie zadań i ustalenie wykonawcy oraz zasad podległości i podejmowania decyzji.
Przewodzenie łączy w sobie motywowanie pracowników oraz kierowanie innymi, a także wybieranie najskuteczniejszego kanału komunikacji, rozwiązywanie konfliktów. Kontrolowanie to proces monitorowania wyników i korygowania działania w przypadku niezgodności z celami[4]. Wydaje się, że bliskie znaczeniowo jest określenie: cykl działania zorganizowanego, sformułowane ponad sto lat temu przez H. le Chatelier’a. Dla potrzeb tego opracowania należy wskazać etapy cyklu za J. Zieleniewskim[5]: Etap I – formułowanie celów; Etap II – planowanie działania; Etap III – pozyskiwanie i rozmieszczanie zasobów; Etap IV – realizacja planu; Etap V – Kontrola.
Współczesne, wybrane przeze mnie definicje zarządzania stanowią próbę syntetycznego ujęcia problematyki - zarządzanie wg. S. Robbinsa i D. DeCenzo[6] to proces „doprowadzania do wykonania określonych rzeczy, sprawnie i skutecznie, wspólnie z innymi ludźmi i poprzez nich”. Kompilację kilku elementów zaproponował E. Kirejczyk[7] - „zarządzanie należałoby rozumieć jako rodzaj celowej działalności ludzkiej, polegającej na dysponowaniu zasobami rzeczowymi, finansowymi i ludzkimi oraz ponoszeniu odpowiedzialności za wydane dyspozycje”.
Bardzo ważne dla właściwego rozumienia problematyki jest określenie cech zarządzania. Cechy zarządzania wg. P.F.Drucker’a[8] – zarządzanie :
• dotyczy przede wszystkim ludzi;
• jest głęboko osadzone w kulturze.
• wymaga prostych i zrozumiałych wartości, celów działań i zadań;
• powinno doprowadzić do tego, aby organizacja była zdolna do uczenia się, czyli adaptacji do zmieniających się warunków;
• wymaga komunikowania się. (komunikacja zewnętrzna (ze światem) i wewnętrzna);
• wymaga rozbudowania systemu wskaźników. (jakości, rentowności, wydajności, itp.);
• musi być jednoznacznie zorientowana na podstawowy i najważniejszy rezultat jakim jest zadowolony klient.
Zarządzanie mające za zadanie umożliwienie ludziom wspólnego osiągania celów, zapewniające rozwój osobisty a także realizację zadań całej organizacji, uzyskiwanie wydajnej pracy i skuteczności działania, nie pomijając kontekstu społecznego dotyczy zarówno organizacji biznesowych jaki instytucji non-profit[9]. Wobec powyższego zasadne wydaje się rozważanie zagadnień bezpieczeństwa w kontekście zarządzania, co więcej, rozwój, doskonalenie instytucji państwa odpowiedzialnych za ten obszar jego funkcjonowania jest, w mojej opinii, niemożliwe bez naukowego podejścia opartego na dorobku nauk wojskowych (czy też postulowanej nowej dyscypliny - nauk o bezpieczeństwie) w połączeniu z nauką o zarządzaniu.
Wobec powyższego, zmierzając do pełnego określenia obszaru zainteresowania w ramach podejmowanej pracy badawczej należy wskazać na kolejne pojęcia, podstawowe dla prowadzonych rozważań - bezpieczeństwo państwa i bezpieczeństwo publiczne. Bezpieczeństwo państwa uważa się za tożsame z bezpieczeństwem narodowym i określa się jako „stan uzyskany w wyniku zorganizowanej obrony i ochrony przed zagrożeniami zewnętrznymi i wewnętrznymi, określany stosunkiem potencjału obronnego do skali zagrożeń”[10]. Terminem bliskim znaczeniowo jest pojęcie bezpieczeństwo publiczne – odnoszące się w szczególności do ochrony dóbr w postaci porządku publicznego oraz życia, zdrowia i mienia obywateli; co oznacza stan gotowości właściwych organów administracji publicznej do przeciwdziałania zagrożeniom oraz do powstrzymania działań godzących w wymienione dobra[11].
Kontynuując rozważania w obszarze definicyjnym, w kontekście bezpieczeństwa należy wskazać na główny element pracy - Zarządzanie bezpieczeństwem. Zarządzanie tą najważniejszą sfera życia, rozumiane w głównej mierze jako zarządzanie kryzysowe i zarządzanie ryzykiem oraz wczesne ostrzeganie[12], odwołuje się do sprawdzonych sposobów kierowania aktywnością człowieka w celu identyfikacji zagrożeń, oceny możliwości ich wystąpienia, zapobiegania zagrożeniom, przygotowania do sytuacji kryzysowej, reagowania oraz odbudowy lub modernizacji – powrotu do stanu równowagi, stanu sprzed kryzysu. Kluczowym w mojej opinii elementem zarządzania bezpieczeństwem jest zapobieganie zagrożeniom.
Mając powyższe na uwadze należy określić termin zarządzanie kryzysowe, zgodnie z ustawą rozumiane jest jako „działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej”[13]. Zarządzanie ryzykiem łączy funkcje zarządzania z monitorowaniem określonej dziedziny i zmniejszaniem możliwych w niej zagrożeń poprzez szacowanie lub ocenę wartości tzw. parametru ryzyka odnoszącego się do stanu zawartych w tej dziedzinie obiektów i zdarzeń/procesów[14]. Dla właściwego programowania działań zarządczych w obszarze bezpieczeństwa istotne znaczenie w wymiarze formalno-prawnym, a także praktycznym mają regulacje dotyczące stanów nadzwyczajnych, stanu wojny[15] i zmieniające się uprawnienia organów państwa ze względu na charakter zagrożeń, w tym znacząca rola sił zbrojnych.
Ważnym elementem przewidywanych wyzwań dla sfery zarządzania bezpieczeństwem jest terroryzm, który w wymiarze ogólnoświatowym pozostaje istotnym, asymetrycznym zagrożeniem nieustannie obecnym w życiu społeczności międzynarodowej. Nie odnosząc się do szczegółowych analiz można stwierdzić, że w Polsce nie identyfikujemy terroryzmu motywowanego politycznie. Zjawisko wydaje się odległe ale nie należy lekceważyć sytuacji międzynarodowej i potencjalnych zagrożeń dla naszego kraju, związanych m.in. z wojną w Ukrainie i hybrydowymi działaniami Rosji przeciwko Polsce.
Ze względu na powyższe, zagrożenia dla bezpieczeństwa publicznego wiążące się z radykalizacją nastrojów wybranych grup społecznych, czy też etnicznych w Europie, ich ekstremizmem mogącym prowadzić do zachowań przestępnych w tym terrorystycznych, stanowią element analiz instytucji badawczych oraz są przedmiotem stałej troski służb porządku publicznego, służb specjalnych, sił zbrojnych, są także wyzwaniem dla administracji rządowej, samorządowej i społeczności lokalnych. Terroryzm XXI wieku jawi się jako zjawisko złożone, wielopłaszczyznowe, nacechowane ponad-państwowym, globalnym charakterem organizacji i finansowania zbrodniczych działań. Nieodłącznym elementem prób definiowania współczesnego terroryzmu - obok jego islamskich źródeł - jest strach, jego budzenie i wykorzystywanie w grupach etnicznych, religijnych oraz społeczeństwach. Szczególnie jasno rysują się również konotacje polityczne działań terrorystycznych stanowiące podstawowy element definicyjny obok strachu i przemocy[17].
Analizując wybrane elementy polityki bezpieczeństwa i spraw wewnętrznych UE można stwierdzić znaczące zaangażowanie stosownych gremiów wspólnotowych. Za niezwykle interesującą należy uznać konstatację obecną w publikowanych stanowiskach Komisji Europejskiej i Rady wskazujące na konieczność zapewnienia solidarności wszystkich krajów i organizacji. UE rozumie walkę z terroryzmem jako zaangażowanie ogółu podmiotów od szczytu władzy aż do każdego pojedynczego obywatela, łącznie z samorządem regionalnym i lokalnym, a także organizacjami społecznymi, co znalazło odzwierciedlenie w komunikacie Komisji Europejskiej dla Rady Europejskiej i Europarlamentu: „Prawo do życia, prawo do wolności i prawo do bezpieczeństwa należą do najważniejszych praw człowieka. Terroryzm zagraża wszystkim tym prawom. Ochrona ich jest podstawowym zadaniem, wymagającym współuczestnictwa wszystkich podmiotów w naszych demokratycznych społeczeństwach. Tak wiec, nie wystarczy już dziś w Europie prowadzenie polityki zintegrowanej : polityka europejska musi być globalna i obejmować swym zasięgiem także parlamenty krajów członkowskich, podmioty gospodarcze, struktury społeczeństwa obywatelskiego, a jednocześnie wszystkich obywateli europejskich.
W naszych czasach ochrona ludzkiego życia, bezpieczeństwa i wolności wymagają rozwiązań, środków i metod nowego typu. Jeżeli chcemy pozbawić terrorystów prawa wykorzystywania swobód demokratycznych w sposób zagrażający wolności wszystkich, to całe społeczeństwo musi uczestniczyć w procesie definiowania i opracowywania nowych, skuteczniejszych systemów i instrumentów do walki ze światowym terroryzmem, jak również nowych systemów kontroli, umożliwiających zachowanie równowagi między bezpieczeństwem całej zbiorowości a wolnością jednostki” - Ataki terrorystyczne: prewencja, gotowość, metody walki z terroryzmem. Bruksela, 20 października 2004 r. COM(2004) 698, akt końcowy[18].
Wskazane wyżej elementy są przykładowym elementem wstępu do badań i analiz prowadzonych przez RBS. Jesteśmy gotowi wspierać Państwa wysiłki we wzmacnianiu bezpieczeństwa w Waszych organizacjach.
[1] P. F. Drucker: Myśli przewodnie Druckera, Warszawa 2002, s. 20-21
[2] Przytoczone za: Stephen P. Robbins, David A. DeCenzo: Podstawy zarządzania; Warszawa 2002;
[3] E. Kirejczyk: Zrozumieć zarządzanie, Warszawa 2008, s. 19.
[4] Stephen P. Robbins, David A. DeCenzo: Podstawy zarządzania; Warszawa 2002, s. 34.
[5] J. Zileniewski: Organizacja i zarządzanie, PWN, Warszawa 1981, s. 223
[6] Stephen P. Robbins, David A. DeCenzo [2002] Tamże s. 32.
[7] E. Kirejczyk [2008], Tamże s. 18.
[8] Na podstawie: A. K. Koźmiński, W. Piotrowski [red]: Zarządzanie. Teoria i praktyka, Warszawa 2009.
[9] P. F. Drucker: Myśli przewodnie Druckera, Warszawa 2002, s. 26.
[10] B. Balcerowicz (red): Słownik terminów z zakresu bezpieczeństwa narodowego, Warszawa 1996.
[11] Por. U. Kalina – Prysznic (red): Leksykon prawniczy, Wrocław 1997.
[12] B. Zdrodowski, B. Wisniewski (red): Kierowanie Bezpieczeństwem Narodowym, Warszawa 2008; artykuł P. Sienkiewicz: Zarządzanie bezpieczeństwem w systemie zorganizowanego dziania.
[13] Zmiana ustawy o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2009r. Nr 131, poz. 1076).
[14] http://pl.wikipedia.org/wiki/Zarz%C4%85dzanie_ryzykiem
[15] Zob. rozwiązania ustawowe dot. stanu klęski żywiołowej, stanu wyjątkowego i stanu wojennego.
[16] R. Batkowski: Zapobieganie terroryzmowi – nowe doświadczenia krajowe i brytyjskie [w:] Kwartalnik Policyjny Nr 3-4/2009, CSP Legionowo.
[17] Praca autora zrealizowana na Podyplomowym Studium Problematyki Przestępczości Zorganizowanej
i Terroryzmu WPiA UW 2005.
[18] Projekt Europejskiego Forum na rzecz Bezpieczeństwa Miejskiego – European Forum for Urban Security – Project „Cities against terrorism”. Zob. Raport końcowy: http://www.urbansecurity.org/fileadmin/efus/secutopics/Cities_Against_Terrorism.pdf.